Sådan får du SEO på budgettet

Når du udarbejder dit markedsføringsbudget, skal du sørge for, at du meget klart angiver, hvordan SEO vil øge salget, leads, eller hvad der er vigtigt for din virksomhed, og hvilken stigning du forventer af næste års SEO-indsatser.

Det er fint nok at sige, at du har øget din placering på søgeord med x% i år, eller at dit websted er blevet stærkere, men hvis du ikke kan fremvise konverteringer og salg, vil du have svært ved at få et større budget.

Uddannelse 

Hvis du ikke forstår noget, vil du ikke se dets fulde potentiale – det samme gælder for din chef.

Men har du at gøre med en ledelse, der ikke engang har den mest grundlæggende viden om markedsføring, hvordan forklarer du så vigtigheden af SEO?

Derfor er uddannelse, så vigtigt: Giv ledende interessenter den grundlæggende viden, de skal have til at kunne forstå, hvad du forsøger at gøre med din SEO-strategi.

Desuden kan dit omdømme – eller job – være på spil, hvis din chef indtil nu ikke har forstået, hvor meget arbejde du faktisk har lagt i søgemaskineoptimeringen, og hvilke resultater du har opnået.

I planen for 2022 kan du også inkludere nogle casestudier og tidligere resultater, så din chef ved, at hvad SEO-arbejdet har opnået af resultater.

Jeg foreslår også at sammensætte en kort træningssession, hvor du kan forklare, hvordan SEO fungerer, hvad du laver i din rolle, hvorfor det er vigtigt, og hvilke resultater man kan forvente. 

Hold ledelsen underrettet 

Endelig skal du sørge for, at du holder ledelsen løbende orienteret.

Marketing har masser af KPI’er, som vi kan bruge til at definere succes, mens cheferne kun kigger på én ting – nemlig bundlinjen.

Når du er gået i gang med din SEO, skal du planlægge månedlige eller kvartalsvise møder med budgetejeren, så du kan tale med dem om, hvad du har gjort, hvad du har planlagt og vigtigst af alt – hvilke resultater du har opnået.

Del din plan 

Enhver vellykket SEO-strategi har brug for en plan, så sørg for at dele den, når du søger opbakning.

Du bør også forsøge at forberede dig på forhånd på den slags spørgsmål, som cheferne har en tendens til at stille, og som kan omfatte: Hvor stort et budget har du brug for?

Du vil gerne gøre dine ledere tilfredse og give dem, hvad de ønsker, så du er måske tilbøjelig til at gå med til et modkrav om, «hvis jeg giver dig budgettet, vil jeg have 10 side‐1-søgeord på 2 måneder”. Husk dog på, at hvis du går med til noget, som du ved, ikke er realistisk, vil du kun opnå at udsætte dig selv for en høj grad af stress.

Held og lykke med at lande højere budgetter!

Og husk gerne; hvis du overvejer at lande et konverteringsfokuseret SEO-bureau løfte nogle af opgaverne i 2022, så har jeg netop dén type bureau, så kontakt mig endelig hvis 2nd Agency skal hjælpe dig med med at opnå resultater der retfærdiggøre endnu større budgetter til 2023 marketingsplanen!

Skriv en kommentar