Om John Cooley

John Cooley er hverken en ‘guru’ eller en tryllekunstner (jeg ville ellers have elsket den høje hat) bare en nysgerrig nørd, der har leget i SEO-branchen i lige knap 20 år.

Jeg er en erfaren, og datadrevet Danish Digital Award-vindende marketingnørd og medlem af både Digital Analytics Association (DAA) samt International Institute of Business Analysis (IIBA).

Jeg har specialiseret mig i at optimere den samlede kunderejse ‘fra Google til Checkout’.

Det vil med andre ord sige, jeg udnytter et sammenkog af viden, erfaring og cowboytricks fra både SEO, Content Marketing og konverteringsoptimeringen for at sikre, at hende, hvis opmærksomhed, jeg fanger i Google og sender ind til dit website, rent faktisk også gør det, du, jeg, vi håber på, hun vil gøre – ellers kan det jo være lige meget, trafik alene betaler ikke dine regninger og løn det kan konverteringer til gengæld.

Google som John Cooleys legeplads

Jeg bliver aldrig træt af at studere søgemaskiner – for jeg tror på, at det er den evige nysgerrighed, der medfører, at man ender med at være ”god” til SEO.

Jeg dykker gladelig ned i emner som det semantiske web, entities, hvordan, hvornår og hvorfor links overfører værdi og mange andre emner.

Kort sagt; så læste jeg enormt meget, så jeg senere undgår at skulle arbejde lange, sure og hårde timer i blinde. hver gang Google har kørt bare den mindste opdatering.

Hvis du leder efter lidt pral, har jeg

  • Gjorde et 2020 mål for online vækst og omsætning til en præstation tidligt i 2016
  • Øget, den organiske trafik med 3.000% over en periode på kun 2 år
  • Udviklet SEO- og contentstrategier for virksomheder i B2B-, B2C- og B2G-sektorerne
  • Sænket OTA-andelen af ​​hotelreservationer med 37%, mens konverteringsfrekvensen blev øget med 89%

Mine resultater er også blevet omtalt steder som:

Starten på John Cooleys digitale karriere

Min karriere startede helt tilbage i 1999, da jeg fik den utroligt dårlige ide at åbne en webshop med salg af koncert-merchandise og rollespilsudstyr. Meget hurtigt opdagede jeg, at det var en hel del sjovere at sidde og skrue på knapperne bagved, end det var at forhandle mængderabatter hjem på ringbrynjer i str. medium.

Så jeg afviklede webshoppen og gik i gang med at tilbyde optimering af webshops for kunder i Danmark og Nordtyskland. Jeg opbyggede en god kundekreds og partnerskaber over de syv år, jeg havde denne virksomhed.

Forstå brugeren baglæns

Efter et stykke tid begyndte det at irritere mig, at jeg ‘kun’ kunne optimere på de besøgende, der allerede var landet på en given webshop og ikke på kvaliteten af dem, der klikkede sig ind til webshoppen, så jeg begyndte interessemæssigt at arbejde mig baglæns igennem kunderejsen, indtil jeg endte i Google‐søgeresultaterne.

Herfra gled jeg over i et mere rendyrket fokus på søgemaskineoptimering, og jeg fungerede som SEO-freelancer i en årrække, før jeg pludselig endte op i digital destinationsmarketing.

John Cooley – Digital Tourism Expert

I Visit-verden blev mit arbejde hurtigt bemærket af de andre destinationer og senere medierne – se omtale i nyhedsmedier ovenfor.

Min indgangsvinkel var, at turismeprodukter reelt ikke er andet end produkter, selv om branchen ser sig selv som meget unik, og jeg angreb derfor arbejdet med at optimere både positioner i søgeresultaterne og selve konverteringsgraden på hjemmesiden ud fra de principper og erfaringer, jeg havde med fra e-commerce optimering.

Jeg oplevede derfor også den ære at blive udnævnt til ekspertmedlem af den europæiske tænketank for digital turisme‐markedsføring.

Solgte varm luft kogende vand en kort periode

Jeg mente, at jeg nok trængte til et brancheskift, så jeg sagde ja til en stilling som Growth Hacker hos Quooker, det holdt kun kort før turisterne igen træk i mig, og jeg sprang videre til hotelbranchen.

Flere besøgende og flere bookinger til luksushotel

Efter nogle år i turismeregi fik jeg job som Growth Manager på et større dansk prestigehotel i Nordsjælland. Her blev mit fokus at flytte som mange gæster som muligt fra de dyre OTA’er (hotels.com, booking.com m.fl) over til direkte bookinger på hotellets egen hjemmeside.

Jeg endte med at hæve antallet af organisk trafik (søgemaskinetrafik) til websitet med samlet 3.000% over to år samtidig skær jeg antallet af booking, lavet igennem OTA’ernes hjemmesider ned med 37%, og hævede antallet af direkte bookinger, foretaget via hotellets egen hjemmeside med 89%.

Næste karrieretrin; SEO bureauejer

Efter hotellet valgte jeg at forfølge en gammel drøm om at bygge et bureau op fra bunden, så dét er det, jeg arbejder med og på nu.

Papir ellers findes det ikke

Over de seneste par år har jeg deltaget i en del kursus i SEO-produkter på enterprise‐niveau, og jeg kan derfor stolt flashe, at jeg er

  • LRT Associate fra LinkResearchTools
  • botify Certified Expert
  • botify Cerfied Pro
  • Enterprise Growth Hacking Certified fra Growthhackers.com

Mit eget bureau var for en kort periode partner med HubSpot, vi valgte dog helt at afbryde samarbejdet med HubSpot grundet en meget uprofessionel opførelse fra trænere og medarbejdere.

Overvejer du marketing‐automation men vil du også hellere bruge dine penge på forretningsudvikling end på at finansiere driften af et glaspalads i Dublin bør du enten kigge på Sharpspring eller én af de andre kandidater på listen over HubSpot‐alternativer her

Som tidl. HubSpot‐partnere har jeg dog gennemgået og opnået følgende certificeringer fra deres undervisningsprogram

  • HubSpot Solution Partner Certified (både ny og gammel)
  • Content Marketing Certified
  • Email Marketing Certified
  • Growth-Driven Design Certified
  • Inbound Certified
  • Inbound Sales Certified
  • Inbound Marketing Certified
  • Social Media Certified
  • Sales Enablement Certified

John Cooley synes… ting

Her på bloggen kan du følge processen med at starte bureau samt læse mine tanker, meninger, idéer og tricks til online markedsføring.

Søgemaskineoptimering med John Cooley

Jeg kommer selvfølgelig til at skrive om søgemaskineoptimering, udviklingen i SEO-landskabet, efterhånden som Google ændrer på spillereglerne, – her vælger jeg den helt ærlige version og viser, hvad der virkelig sker bag de hvidskurede facader hos de danske SEO-bureauer

Hvidvaskning af black hat teknikker er efterhånden en almindelig foreteelse i SEO-branchen

Marketing med forlængerledning

Forvent ikke, at jeg kan holde fokus på ét emne alene.

Jeg berører også områder som content marketing, brugen og udviklingen af AI i SEO og marketing generelt, Account-based marketing som er et område jeg finder mere og mere interessant, Frugal Marketing som kigger på hvordan man kan markedsføre sig uden at smide tusinder af kroner efter div. softwaresystemer og så selvfølgelig mine bestræbelser på at forme et nyt seo-bureau ud af papmaché, gaffertape og gode intentioner.

Velkommen til!